Sider

tirsdag den 17. september 2013

På vej til Danmark :-O

Ja, det var ikke længe, jeg nåede at være nede i varmen, for i morgen sidder jeg i flyveren på vej til Danmark. Dog er det kun for en kort bemærkning, da jeg blandt andet skal hente mit visum på torsdag.

Skolen starter mandag d. 30. september, og jeg glæder mig til at komme i gang. Både fordi jeg keder mig, men også fordi lejligheden er for varm at opholde sig i i løbet ad dagen (vi har sol på om formiddagen), så det er svært at overkomme noget som helst.

I starten af bloggens levetid, lavede jeg en huskeliste over ting, der skal klares, når man flytter udenlands. Den kan findes her.

Jeg er ikke kommet igennem hele listen, men jeg har da fået meldt mig ud af det danske folkeregister. Det er nu anden gang, jeg prøver dette, og igen føltes det helt forkert :-) At man ikke længere er sådan "rigtig dansker" og ikke længere kan bruge sit sygesikringsbevis.

Derudover er jeg blevet registreret på Danskerlisten, og jeg har meldt ny adresse til SU styrelsen (det sidste stod dog ikke på den gamle liste, men jeg opdagede det tilfældigt, da jeg tjekkede mit studie lån).

Jeg har også fået mig en rejseforsikring. Jeg starter ud med en dyr dansk rejseforsikring, der varer 1 år, da jeg føler mig mest tryg ved denne til at starte med. Den dækker også ulykke og ansvar, hvilket jeg synes er meget rart.

Nu mangler jeg at melde ny adresse til NemID og min danske tandlæge, og så skal jeg have fundet ud af, hvad jeg gør med mit medlemsskab i sygeforsikringen Danmark. Jeg kan ikke helt beslutte mig :-)

Og til de, der venter på billeder af lejligheden:
Dette billede er taget fra øverste etage (18. sal), hvor der er et fællesrum med sofaer og spiseborde. Det var inden poolen og cafen blev åbnet. I dag er der liggestole rundt om poolen samt parasoler, og så er der cafeborde henne ved bygningen, hvor vi kan købe sandwich, pomfritter, kolde drikke, snacks og the/kaffe.

4 kommentarer:

  1. Brrrr, husk trøjen - her er blevet koldt. Go' tur!

    SvarSlet
    Svar
    1. Alle mine sweatre lå heldigvis stadig i DK ;-) og jeg NYDER kulden, kan jeg godt sige dig :-)

      Slet
  2. Hvor ser det bare lækkert ud, hvor I bor. Fællesrum, pool og café - ikke dårligt:) Også praktisk, at du har lavet sådan en huskeliste for udenlandsdanskere, for der er da virkelig mange ting at huske på..
    Ha' et godt ophold i DK.. :)

    http://carrymystyle.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak :-)
      Ja, det er et rigtigt lækkert sted vi bor. Eneste minus er, at det ligger et stykke fra centrum, men det kan man godt leve med, når man ligger ved poolen ;-)
      Jeg regner med at lave en opsummering på huskelisten, når jeg selv har fået lidt mere erfaring, for der bliver ved med at komme flere ting på.
      Mvh. Julie

      Slet