Sider

fredag den 25. juli 2014

Besøg fra Danmark #2-1

Nå, mon ikke det var på tide at samle tråden fra maj op, hvor jeg var i gang med at fortælle om alle mine oplevelser? :-)

Sidst i maj havde vi besøg af min kusine i en uge. Vejret var noget svingende inden hun kom, men samme dag som hun ankom begyndte det at blive bedre og mere stabilt. -Ret heldigt :-)

Vi startede ud fredag lige som sidst vi havde gæster. Jeg viste hende den gamle bydel med Hagia Sofia og Den Blå Moske. Denne gang var der dog ikke nær så mange turister, hvilket undrede mig lidt, da det jo også var en fredag, jeg var der sidst, og der var der propfyldt. Efterfølgende tog vi på Grand Bazar, hvor vi fik shoppet løs. Der blev bl.a. købt 9 tørklæder, 1 par sko og nogle makeup punge :-) Jeg havde lovet en kollega at købe nogle tørklæder til hende og så fandt jeg også selv et flot rødt et. Vi var virkelig gode til at prutte om prisen for en gangs skyld, og jeg var ganske tilfreds efterfølgende :-)

Dette billede er fra en parkeringsplads lige ved Grand Bazar. Tyrkerne er eksperter i at fylde parkeringspladser, så der ikke er så meget som en meter, der ikke anvendes. Hvordan i alverden de gør, hvis en af de bagerste biler/buser skal ud, er mig en gåde.

Min kusine skulle selvfølgelig også se den lille Silver café, som jeg ofte besøger, når jeg er i Grand Bazar.

Vi fik tyrkisk kaffe og vand.

Om aftenen mødtes vi med Hasan i Karaköy for at spise på en rigtig hyggelig fiskerestaurant. Karaköy ligger i den nordeuropæiske del af Istanbul ud til både Bosphorus og Det Gyldne Horn. Selve restauranten lå ud til Det Gyldne Horn. Vi havde ikke udsigt til vand, men det gjorde intet for restauranten var bare så hyggeligt indrettet, at man følte man sad i en stor have.




I weekenden havde vi Hasan med os og den blev primært brugt på shopping og solbadning, da det er min kusines foretrukne feriebeskæftigelser ;-) Solbadningen foregik på Büyükada på en privat strand, hvor man betaler for en solseng. Vi valgte at gå ud til stranden, hvilket vist er ca. 2 km hver vej i temmelig bakket område. Det var en god måde at få lidt sol og motion og samtidig fik Hasan og jeg set nye veje på øen, da vi gik en mere direkte vej end når vi cykler. Vandet var lidt koldt, men det var dejligt med sådan en hel dag halvsovende under solen.

I det ene shoppingcenter har de en butik, der sælger "frugter" lavet i marcipan. De er virkelig fine :-)

Vi besluttede os for at prøve en lille appelsin, granatæble og æble.

Nogle af frugterne ser ret naturtro ud.

Fra Büyükada:
Inde fra byen

På vej til stranden mødte vi lige en hoppe med føl, der gik løst rundt.

Vi fandt også dette "spøgelseshus", der i sin tid har fungeret som børnehjem. Det lå på toppen af et mindre bjerg og meget øde, og virkede mest af alt som et gammelt fængsel.

Aaahhh.... (Ja, det blege spøgelse er mig ;-) haha)

Tyrkerne mener ikke, det er sommer, når det er 25 grader, så vi havde stranden næsten for os selv :-)

Frokost tid :-)

Udsigt fra restauranten oppe på bjerget, som man skal igennem for at komme ned til stranden.


Udsigt fra gåturen tilbage.

Som I måske kan fornemme, er det primært min kusine, der har taget billeder. Jeg er ikke altid så god til at huske det der med kameraet :-)

Resten af hendes besøg må I læse om senere, for ellers bliver dette indlæg vist alt for lang :-)

God weekend.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar